Skip to main content

“De wereld ligt vol kansen die we nog niet benutten”

“Nagenoeg iedere gemeente is in zijn eigen tempo bezig met de digitalisering van de parkeerketen. Enerzijds om kosten te besparen en anderzijds om de dienstverlening te verbeteren. Daarbij lijkt de kostenbesparing vaak zwaarder te wegen dan verbetering van de dienstverlening. Een voorbeeld: in de digitale versie van de bezoekersregeling mag de gastheer zijn bezoek aanmelden door via een BezoekersApp het kenteken van de auto van de bezoeker door te geven. Eigenlijk best wel omslachtig en bovendien foutgevoelig, met soms een naheffing tot gevolg. 

Jaren geleden is al bedacht dat het veel handiger is als je je bezoek kunt machtigen om zichzelf aan te melden. Die hoeven dan namelijk maar 1 keer hun eigen kenteken in te voeren. En als je dat inzicht hebt, dan snap je ook dat het dan handig is om landelijk gezien 1 app te hebben, de VisiteApp, die aanmeldingen via machtiging regelt voor alle verschillende BezoekersApp’s. Super gebruikersvriendelijk en relatief eenvoudig te maken. Enige pijnpunt, zo lijkt het, is dat concurrenten moeten samenwerken om zo’n machtigingsplatform voor bezoekersparkeren te implementeren. En dat gebeurt niet eerder dan dat gemeenten zich hard gaan maken voor zo’n platform. En helaas blijft het ook daar stil. Ik vermoed omdat de VisiteApp alleen leidt tot een verbeterde dienstverlening en niet tot een gemeentelijke kostenbesparing.

Een ander worsteling die mijns inziens eenvoudig kan worden opgelost is de Blauwe Zone. Populair bij burgers en winkeliers, maar een showstopper voor de digitale parkeerketen. Vanuit de uitvoering wil iedereen ervan af. En terecht. Maar het logische alternatief, betaald parkeren met de eerste twee uur gratis, wordt allesbehalve massaal omarmd. Blijkbaar zijn er beren op de weg die ik niet zie. Ik weet dat Desyde de Blue Zone App op de plank heeft liggen. Dit is een simpele variant op de apps voor belparkeren. Een Blauwe Zone krijgt dan ook een zonecode en je meldt je met je kenteken aan bij de NPR.

Je hebt dan geen parkeerschijf meer nodig, want de handhaver kan in de NPR eenvoudig checken wanneer je bent aangemeld. Eigenlijk is het gewoon belparkeren, maar dan gericht op het feit dat er aan de voorkant gedurende een bepaalde periode een nultarief wordt gehanteerd. Wat deze app extra doet is je automatisch afmelden na deze periode. In de gefiscaliseerde versie (betaald parkeren met de eerste twee uur gratis) kun je je parkeeractie eenvoudig handmatig verlengen. En bij verlenging wordt het dan geldende tarief verrekend met je saldo. Er is dan dus voor de gebruiker van de Blue Zone App geen onderscheid meer tussen een echte Blauwe Zone en een gefiscaliseerde Blauwe Zone. En daarnaast bevat ie nog een aantal handigheidjes om de gebruiker maximaal te ondersteunen bij de dagelijkse boodschappen. En natuurlijk kan iedereen in de gefiscaliseerde variant ook zijn gewone app voor belparkeren gebruiken. Dat blijft gewoon werken. En wat helemaal mooi is: je kunt als gemeente/winkeliers besluiten dat het nultarief aan de voorkant alleen voor aangemelde klanten geldt. Dan heb je hen écht iets te bieden (alleen gratis parkeren voor vaste klanten!) en kost het de gemeente ook nog (veel) minder geld. De wereld ligt vol kansen die we nog niet benutten.”

Meer weten? Meer lezen?

Contact opnemen
Heb je ook behoefte aan inhoudelijke expertise bij een parkeer- en mobiliteitsvraagstuk? Neem dan gerust contact met ons op. Als onafhankelijk en no-nonsenseadviesbureau ontrafelen wij dergelijke kwesties als geen ander. Je kunt ons bereiken via 040-213 78 80, of stuur een e-mail naar info@empaction.nl.

Projecten bekijken
Wij publiceren regelmatig over de unieke, interessante en vernieuwende projecten die wij als Empaction draaien. Je kunt onze projecten hier inzien.