Empaction brengt realiteit in de strategie en een nuchtere kijk op parkeren

Hoe zorg je dat de strategische gebiedsvisie van nu over de bereikbaarheid van het gebied over 20 jaar nog steeds succesvol is?
©Abhijit Bhatwadekar
Hoe zorg je dat de strategische gebiedsvisie van nu over de bereikbaarheid van het gebied over 20 jaar nog steeds succesvol is?
De gemeente Hendrik-Ido-Ambacht schakelde Empaction in voor de inhoudelijke en procesmatige ondersteuning bij het inzetten van camerahandhaving voor het handhaven van de venstertijd van een winkelpromenade en een stadspark.
Vanuit het CROW kreeg Empaction de opdracht om (ism TUE) te onderzoeken wat het effect is van deelmobiliteit op de parkeernorm. Kan het aantal parkeerplaatsen naar beneden bijgesteld worden met de inzet van deelmobiliteit?
De gemeente Purmerend heeft Empaction gevraagd om als inhoudelijk expert te helpen om tot een uitvraag voor een nieuw parkeerrechtensysteem (PRS) te komen, inclusief digitale bezoekersregeling.
Om de stad Delft leefbaar en bereikbaar te houden, moest er gestuurd worden op minder autobezit in de nieuwe gebiedsontwikkeling en koos de raad voor het proactief reguleren van parkeren.
Voor de afhandeling van het parkeer- en mobiliteitsvraagstuk van de Merwedekanaalzone is een business case opgesteld. Gezien het bepalende karakter van de business case is aan Empaction gevraagd om een second opinion uit te voeren.
Het Osdorpplein wordt de komende jaren getransformeerd tot het nieuwe hoogstedelijke stadsdeelcentrum van Amsterdam. Empaction werd gevraagd een gebiedsvisie te formuleren op het parkeervraagstuk rondom het Osdorpplein.
De gemeente Hardenberg heeft Empaction gevraagd haar te begeleiden bij de implementatie van het nieuwe parkeerbeleid en de aanbesteding van de parkeerapparatuur.
Hoge opkomst bij live informatieavond bewijst dat emotioneel onderwerp ook digitaal behandeld kan worden.
Collega Sebastiaan Dommeck ondersteunt de gemeente Utrecht en biedt inhoudelijk expertise op het vlak van parkeren binnen de ruimtelijke ontwikkeling Merwedekanaalzone.
Empaction heeft een handreiking P+R ontwikkeld voor onder andere provincies en gemeenten. Met dit stappenplan kunnen knelpunten van P+R locaties geanalyseerd en oplossingen op maat uitgewerkt worden.
Empaction was betrokken bij vier projecten en daarbij verantwoordelijk voor alle beheergerelateerde aspecten van functionele en ontwerptechnische aard.
De gemeente Best heeft Empaction gevraagd hier onderzoek naar te doen en een advies uit te brengen.
De gemeente Venlo heeft Empaction gevraagd onderzoek te doen naar mogelijke locaties voor het realiseren van een parkeergarage. In dit project werkt Empaction samen met het stedenbouwkundige bureau van Tom van Tuijn.
Vanuit de rijk- en regiosamenwerking, inclusief IenW, RWS en NS wordt gezamenlijk een start gemaakt om een regionale visie op parkeren op te stellen (regio Utrecht). Empaction is gevraagd om hiervoor expertise te leveren en het proces te begeleiden.
De gemeente Oudewater gaat een parkeerbeleid opstellen voor de stad. Om dit nieuwe parkeerbeleid op te stellen, werkt de gemeente graag samen met inwoners, ondernemers en bezoekers van Oudewater.
Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar laat 500 forenzen kennismaken met alle ins- en outs van elektrisch rijden. Empaction had een adviserende en uitwerkende rol in de conceptuele uitwerking van het project.
De gemeente Helmond gaat de dagelijkse uitvoering van parkeerbeheer en de fiscale handhaving in het gefiscaliseerde gebied overdragen aan een marktpartij en het handhaafproces verder optimaliseren.
Gezien een aantal nieuwe aanbestedingen en de vele onderliggende processen, was er behoefte aan een projectleider die de samenhang van de projecten overziet.
De gemeente Westland heeft drie parkeerterreinen bij drie verschillende strandopgangen die toe zijn aan modernisering. Empaction is gevraagd te ondersteunen bij de vervanging van de parkeerapparatuur.
Het centrum van Abcoude staat op slot. Dat vraagt om een heldere visie en sturing.
College en raad reageren zeer positief op participatieproces
De gemeente Waalwijk heeft Empaction gevraagd om het parkeerbeleid in de binnenstad en de directe omgeving te evalueren.
De gemeente Westland bestaat uit 11 kernen. Bijna elk centrum kent wat betreft de parkeersituatie een eigen dynamiek. De parkeerdruk verschilt per centrum en/of kent verschillende doelgroepen. En dus is maatwerk nodig.
Op verzoek van de gemeente Breda heeft Empaction een advies uitgebracht over het nut en de noodzaak van een scanvoertuig voor de parkeercontrole op straat.
Empaction heeft in opdracht van Coöperatie ParkeerService de aanbesteding voor het parkeerrechtensysteem en de bijbehorende digitale bezoekersregeling begeleid.
In Maastricht heeft Empaction onderzoek gedaan naar de fietsparkeervoorzieningen in de stad. Maastricht wordt als fietsstad steeds aantrekkelijker, maar goede voorzieningen voor het fietsparkeren blijven achter.
Leidschendam-Voorburg kiest voor camerahandhaving in plaats van pollers
Gorinchem is een unieke vestigingsstad. De parkeerdruk in de binnenstad loopt op piekmomenten echter extreem hoog op.
Door vertrek van de Regisseur Parkeren had de gemeente Tiel behoefte aan spoedige invulling van de ontstane vacatureruimte.
Bij grote ruimtelijke ontwikkelingen wordt Mobility-as-a-Service (MaaS) gezien als instrument om parkeernormen omlaag te brengen.
Gemeente Westland is op zoek naar mogelijkheden om de parkeersituatie in de centra van de gemeente te verbeteren. Een van deze mogelijkheden is het beter benutten van bestaande parkeercapaciteit.
Empaction heeft de gemeente Deventer inhoudelijk en procesmatig begeleid bij de fiscalisering van alle parkeerplaatsen in de binnenstad.
Een onderzoek naar het functioneren van de P+R-voorzieningen in de Schipholcorridor
Voor de gemeente Rijswijk heeft Empaction het nieuwe parkeerbeleid geïmplementeerd: een digitaliseringstrategie en invoering van vergaande digitalisering in de parkeerketen.
Het voetgangersgebied van Roosendaal is altijd afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en fietsers. Roosendaal constateert dat het verbod op gemotoriseerd verkeer veelvuldig wordt overtreden.
De afsluiting van de Kerkstraat in Zwolle kent een lange geschiedenis. De afsluiting heeft als voornaamste doelstelling: het tegengaan van (sluip)verkeer aan de oostzijde van het Centrum. De gemeente wil ervaring opdoen met camerahandhaving.
De gemeenteraad van Venray heeft, mede door signalen vanuit de ondernemers over teruglopende omzetten, besloten tot het invoeren van twee parkeerpilots.
In Beverwijk werd belparkeren ingevoerd. De gemeente wilde naar een beduidend hoger gebruik van belparkeren, om op deze manier bij te dragen aan een verbeterde gastvrijheid van het centrum.
De gemeenteraad van ‘s-Hertogenbosch heeft besloten een nieuwe ondergrondse parkeergarage te bouwen in een historische omgeving aan de rand van het centrum. Hoe zorg je dat de garage door het publiek vanaf de eerste dag goed gevonden kan worden.
Gemeente Teylingen, Provincie Zuid-Holland en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben de nieuwe P+R voorziening bij Station Sassenheim geopend.
Empaction heeft in opdracht van gemeente Almere een aanbesteding uitgezet voor het parkeerbeheer, e-loket en een prestatiecontract voor de schoonmaak van de parkeergarages in Almere.
Voor de uitvoering van betaald parkeren heeft de gemeente Veldhoven als uitgangspunt om zoveel mogelijk (operationele) werkzaamheden en diensten onder te brengen in één overeenkomst met een opdrachtnemer.
De gemeenteraad van de gemeente Den Haag heeft besloten om over te gaan tot optimalisatie en modernisering in het kader van digitalisering van het straatparkeren.
Bij de gemeente Purmerend bestaat de behoefte om de toetsing van parkeerdruk bij bouwontwikkelingen uit te werken in een parkeernormensystematiek en waar mogelijk een praktisch handvat te bieden voor vraagpunten uit de praktijk.
Een groot gedeelte van de binnenstad van Alkmaar is afgesloten voor motorvoertuigen met behulp van een fysiek systeem met beweegbare palen. In de praktijk kent de fysieke afsluiting met bollards echter een aantal belangrijke nadelen.
De gemeente Rotterdam investeert in een levendige en gastvrije binnenstad. In voetgangersgebieden kan de bevoorrading van winkels en horeca alleen plaatsvinden binnen de venstertijden.
De gemeente Breda heeft veel energie gestoken in de digitalisering van de parkeerketen, om daarmee handhaving op kenteken mogelijk te maken. De inzet van scanvoertuigen is een serieuze optie om het handhaafproces verder te optimaliseren.
Een parkeerplaats zoeken in de stad zorgt dagelijks voor extra verkeersbewegingen. Een belangrijk thema binnen het beleidsprogramma Beter Benutten is het verbeteren van de vindbaarheid en bekendheid van parkeerlocaties waaronder P+R voorzieningen.
Als onderdeel van een efficiencyslag wil het Parkeerbedrijf van gemeente Breda de operatie van fiscale handhaving uitbesteden. Aan Empaction de vraag om te adviseren over de aanbesteding voor inhuur van fiscale handhaving en deze te begeleiden.
De gemeente Amsterdam heeft Empaction gevraagd om het Actieplan Slimmer Parkeren op te stellen om binnen de huidige kaders van het parkeerbeleid optimalisaties te vinden.
In de herontwikkeling van het terrein van de voormalige onderhoudswerkplaats ten Noorden van het NS-station Tilburg vormen goede parkeerfaciliteiten een belangrijke voorwaarde voor succes.
Onder de vlag van het Programmabureau Maastricht Bereikbaar werken overheden, werkgevers en aanbieders van mobiliteitsdiensten samen om Maastricht en haar omgeving blijvend bereikbaar te houden.
In verband met het vertrek van de operationeel parkeerbeheerder zocht de gemeente Weert een tijdelijke invulling voor het operationeel parkeerbeheer. Doelstelling is het waarborgen van de continuïteit van de bedrijfsvoering op langere termijn.
In opdracht van de gemeente Delft heeft Empaction onderzoek gedaan naar de toepassing van verschillende uitvoeringsvarianten van binnenstadafsluiting.
In de gemeente Tilburg hebben schilwijken al jaren last van uitwijkgedrag. Daarom is een nieuw beleid voor uitbreiding vastgesteld, gebaseerd op het, door Empaction toegepaste, principe van een Review Panel.
Voor de implementatie van de Kadernota moesten op hoofdlijn twee projecten uitgevoerd worden. Het eerste was de introductie van het fiscaal regime voor parkeren. Als tweede vond een digitaliseringsslag plaats.
In zeven Nederlandse steden wordt de komende 3 jaar ervaring opgedaan met de inzet van (elektrische) deelmobiliteit bij innovatieve woningbouwprojecten. Empaction is in Amersfoort bij twee projecten betrokken in het kader van deelmobiliteit.
Onder de vlag Maastricht Bereikbaar werken overheden, werkgevers en aanbieders van mobiliteitsdiensten samen. Empaction vervult voor Maastricht Bereikbaar de rol als projectleider voor onder andere de uitrol van het fietsdeelsysteem.
Gemeente Deurne wil met het programma ‘Samen centrum Deurne verbeteren’ het centrum van Deurne nog aantrekkelijker te maken. In dat kader is het parkeerbeleid aangepast. De gemeente Deurne wil graag inzicht in het effect van het nieuwe parkeerbeleid.
De binnenstad van Delft en de aangrenzende schilwijken hebben sinds 2003 op grote schaal gereguleerd parkeren. De introductie van de scanauto met bijbehorende back office was de laatste schakel in de digitalisering van de parkeerketen.
De gemeenteraad van Deventer besloot eind 2016 alle exclusieve vergunninghoudersplaatsen te fiscaliseren. Onder bewoners ontstond veel weerstand tegen het plan. Empaction werd gevraagd om het plan zowel inhoudelijk als procesmatig te begeleiden.
Het Parkeerbedrijf van gemeente Breda wil de operatie van fiscale handhaving uitbesteden. Aan Empaction de vraag om te adviseren over de aanbesteding voor inhuur van fiscale handhaving en deze te begeleiden.
Gemeente Breda heeft een digitaal vergunningenpakket geïmplementeerd en een digitale bezoekersregeling ingevoerd. Het aanvragen en wijzigen werkte vrij omslachtig, Vandaar dat de gemeente een digitaal P-loket wilde toevoegen.
Gemeente Leiden realiseert twee ondergrondse parkeergarages, garages Lammermarkt en Garenmarkt, met in totaal 1.000 parkeerplaatsen. Aan Empaction werd gevraagd om de aanbesteding op diverse parkeer-gerelateerde onderdelen te ondersteunen.
Om alleen bestemmingsverkeer toegang te geven tot de binnenstad maakte de gemeente Delft gebruik van zogenoemde pollers. De gemeente wilde weten of er ook andere varianten mogelijk waren om de toegang te reguleren.
Empaction gebruikt cookies voor statistieken. Lees ons cookie statement voor meer informatie.