Parkeer- en mobiliteitsbeleid is erop gericht om strategische doelen en ambities te realiseren. In het verleden werd in mobiliteitsvisies vooral gefocust op ‘bereikbaarheid’. Tegenwoordig komen ook thema’s als leefbaarheid, economische vitaliteit, duurzaamheid, inclusiviteit en financiële haalbaarheid aan bod. Binnenstedelijk worden steeds vaker twee belangrijke principes toegepast:
- Een minimale belasting van de schaarse openbare ruimte door parkeren en mobiliteit;
- Een eerlijke verdeling van ruimte tussen de verschillende doelgroepen.
De digitale parkeerketen is een belangrijk instrument dat kan helpen om deze principes in te vullen. Wij ondersteunen opdrachtgevers om zowel een visie en beleid op te stellen, als de parkeerketen te digitaliseren. Dit maakt het mogelijk om ambities te verwezenlijken door o.a. flexibele parkeerrechten of tarieven toe te kennen aan doelgroepen. En naleving kan worden geborgd met efficiënte handhaving.

De digitale parkeerketen start bij visie en beleid, waar ambities worden vastgesteld op het vlak van mobiliteit en parkeren. Wat wil je met parkeren in de openbare ruimte? Welke doelgroepen wil je faciliteren? Wanneer en hoe wil je deze groepen bedienen? En op welke locaties? Empaction helpt gemeenten bij het opstellen en vaststellen van visie en beleid.
De digitale parkeerketen is het instrument waarmee de visie en het beleid worden uitgevoerd. Vaak zijn onderdelen van de parkeerketen al gedigitaliseerd. Er is bijvoorbeeld sprake van belparkeren of digitale vergunningen. Empaction vertaalt de visie en het beleid naar de digitale parkeerketen. Door het opstellen van een digitaliseringsplan maken wij concreet wat nodig is.
Veel opdrachtgevers kennen de huidige output van de parkeerketen niet echt. Door gebrekkige systemen, handmatige procedures en het ontbreken van betrouwbare rapportages, is vaak onduidelijk of beleidsdoelstellingen worden behaald. Hoe breng je dit in beeld? Empaction brengt de gerealiseerde output in aantallen of bedragen helder in kaart. Daarbij ondersteunen wij opdrachtgevers enerzijds om een startpunt te bepalen en anderzijds om continu verbeteringen door te voeren in processen en beleid.
De digitale parkeerketen start bij visie en beleid, waar ambities worden vastgesteld op het vlak van mobiliteit en parkeren. Wat wil je met parkeren in de openbare ruimte? Welke doelgroepen wil je faciliteren? Wanneer en hoe wil je deze groepen bedienen? En op welke locaties? Empaction helpt gemeenten bij het opstellen en vaststellen van visie en beleid.
De digitale parkeerketen is het instrument waarmee de visie en het beleid worden uitgevoerd. Vaak zijn onderdelen van de parkeerketen al gedigitaliseerd. Er is bijvoorbeeld sprake van belparkeren of digitale vergunningen. Empaction vertaalt de visie en het beleid naar de digitale parkeerketen. Door het opstellen van een digitaliseringsplan maken wij concreet wat nodig is.
Veel opdrachtgevers kennen de huidige output van de parkeerketen niet echt. Door gebrekkige systemen, handmatige procedures en het ontbreken van betrouwbare rapportages, is vaak onduidelijk of beleidsdoelstellingen worden behaald. Hoe breng je dit in beeld? Empaction brengt de gerealiseerde output in aantallen of bedragen helder in kaart. Daarbij ondersteunen wij opdrachtgevers enerzijds om een startpunt te bepalen en anderzijds om continu verbeteringen door te voeren in processen en beleid.