Reguleringsadvies parkeren station Best

Treinstation Best; een knooppunt met als doel de directe regio op het openbaar vervoer te ontsluiten. Rondom het Brabantse station liggen dan ook meerdere parkeerterreinen die voor reizigers de overstap van auto naar trein moeten faciliteren. Maar de parkeerdruk is er hoog. En uit recent parkeeronderzoek blijkt dat niet enkel de beoogde doelgroep – bewoners, kortparkeerders en forensen – van de parkeerplekken gebruikmaakt. De gemeente Best heeft Empaction dan ook gevraagd onderzoek te doen naar mogelijkheden om de juiste groep op de juiste plek te krijgen. En op basis daarvan advies uit te brengen.

In het najaar van 2019 werd het parkeeronderzoek naar de bezetting en type doelgroep op het terrein uitgevoerd. Wat bleek: ook voertuigen van buiten de (sub)regio zijn veelvuldig aanwezig. Evenals auto’s van langparkeerders met bestemming Eindhoven Airport die vanaf het station per trein naar de luchthaven afreizen. Parkeerders die daar niet gewenst zijn dus. Daarom onderzochten wij de mogelijkheden om het knooppunt weer de volledige oorspronkelijke functie terug te geven en ongewenste parkeerders te weren.

Onderzoek doelgroep op juiste plek

Tijdens ons onderzoek zochten we onder meer contact met de provincie Noord-Brabant. Dit om het belang van het knooppunt in het netwerk van de regio te duiden. Ook benaderden we de NS voor inzicht in de P+R-behoefte op de (middel)lange termijn. De periodieke prognoses over de ontwikkeling van het aantal treinreizigers en het voor- en natransport bevatten immers belangrijke data om mee te nemen in onze analyse van het probleem. Op basis van alle vergaarde informatie brachten we vervolgens een advies uit. Met die aanbeveling kunnen de bestaande parkeervoorzieningen in de toekomst weer volledig aan de beoogde doelgroep worden aangeboden.

De uitdaging bij het samenstellen van dat advies: een reguleringsvorm vinden die past bij de beoogde doelgroep én aansluit op de huidige formule in Best. Dit om een lappendeken van reguleringen in de gemeente te voorkomen. Ook hebben we extra aandacht besteed aan het mogelijke effect van uitwijkgedrag naar de omliggende wijken.

Ons advies aan de gemeente

Het resultaat van onze inspanningen? Een helder advies over de maatregelen die in specifiek deze casus getroffen kunnen worden voor optimaal resultaat. We werkten onder meer de verschillende reguleringsvormen en hun voor- en nadelen uit. Het plaatsen van slagbomen bijvoorbeeld. Maar ook de plaatsing van parkeerautomaten en de introductie van een blauwe zone. En uiteindelijk is een mix van verschillende maatregelen als oplossing voor het probleem voorgesteld.

Binnen dit project is het ons wederom duidelijk geworden: een goede definitie van de beoogde parkeerder is bij vraagstukken zoals dat uit Best ontzettend van belang. Want door die duidelijke omlijning konden wij de gemeente van advies op maat voor regulering rond het station voorzien. Het is nu aan de gemeente om de adviezen al dan niet te implementeren. Zodat treinstation Best weer het knooppunt wordt zoals het ooit bedoeld was.

Meer weten?

Heb je ook behoefte aan inhoudelijke expertise bij een parkeer- en mobiliteitsvraagstuk? Neem dan gerust contact met ons op. Als onafhankelijk en no-nonsense adviesbureau ontrafelen wij dergelijke kwesties als geen ander. Je kunt ons bereiken via 040-213 78 80, of stuur een e-mail naar info@empaction.nl.

Meer lezen?

Wij publiceren regelmatig over de unieke, interessante en vernieuwende projecten die wij als Empaction draaien. Je kunt onze projecten hier inzien.