Projectbegeleiding implementatie betaald parkeren in Zandberg (Breda)

Besluiten tot de invoer van betaald parkeren; het kost de ene keer wat meer tijd en moeite dan de andere. In de Bredase wijk Zandberg waren ze er al enige tijd zoet mee. Daar werd meer dan 15 jaar geleden al over reguleren gesproken. Maar begin 2020 was de kogel wat betaald parkeren betreft pas echt door de kerk. Aan Empaction de taak om het gehele proces te begeleiden. Om de verantwoordelijke wethouder te ondersteunen en de klankbordgroep met vertegenwoordigers vanuit de wijk bij te staan. Ook hadden we de leiding over de uiteindelijke uitvoering van het project.

Zandberg; een grote woonwijk in het zuidoosten van Breda. Met hoogopgeleide bewoners, smal opgezette straten en op een steenworp afstand van het centrum. Dat laatste vormde meer en meer een probleem. Want veel bezoekers en bewoners die niet in het centrum van de stad wilden parkeren, kwamen in Zandberg terecht. En diegenen die niet wilden betalen voor een parkeerplek aan de centrale straat die door de wijk loopt − de enige straat waar betaald parkeren al wel een feit was − zorgden voor extra parkeerdruk rondom die weg. Een hoop overlast tot gevolg. Maar ook verdeeldheid binnen de wijk. Omdat niet iedereen diezelfde hinder ondervond en dus niet elke wijkbewoner even overtuigd was van het nut van de invoer van een vergunningsstelsel.

Langlopend proces

De wethouder zei het eens aan het begin van onze samenwerking: “Een proces dat al zó lang duurt, kan bijna niet meer goed gaan.” Ze doelde daarmee op de onrust binnen de wijk. Menigmaal domineerde het onderwerp de nieuwspagina’s van de lokale media. Er werd een petitie gestart en er is zelfs een protestmars gelopen. De gemoederen liepen met regelmaat hoog op.

Toch is het uiteindelijk wel goedgekomen. Wij onderhielden contact met de buurtbewoners, beantwoordden vragen en luisterden naar belanghebbenden. En we zetten een klankbordgroep op waarin bewoners, ondernemers en scholen uit de wijk evenredig vertegenwoordigd waren. Die groep gaf advies over de tijden waarbinnen betaald zou moeten worden, over de plekken waar de automaten zouden komen te staan en over de vraag of één specifieke straatal dan niet in de regulering meegenomen zou moeten worden. De aanbevelingen zijn vervolgens overgenomen en ingevoerd.

Parkeerdruk Zandberg afgenomen

We zullen er niet om liegen: het was geen eenvoudig proces. Je zou het zelfs pittig kunnen noemen. Mede omdat er al een enorm proces doorlopen was vóórdat wij instapten. Maar sinds 1 december 2020 is betaald parkeren in de wijk een feit; op die dag ging de coulanceperiode van 1 maand in. Inmiddels zijn we al bijna aan de evaluatie toe. En wat zien we: in sommige straten lijkt de parkeerdruk echt lager. Dat blijkt ook uit de extra klachten vanuit omringende wijken. Want een deel van de overlast heeft zich naar de wijkranden verlegd. Ook al probeerden we dit natuurlijk zo veel mogelijk te voorkomen door logische grenzen aan te houden.

Wij hebben het vanaf het begin gezegd: leidt de invoering van betaald parkeren in Zandberg tot overlast in andere wijken, dan gaan we ook daar het gesprek aan. We willen dus met de betreffende wijkraden en bewoners over mogelijke oplossingen gaan praten. En met parkeerdrukmetingen de situatie goed in kaart brengen. Belangrijk is dat we luisteren naar de bewoners en belanghebbenden uit het gebied. Zo levert ook de lastigste opgave hele heldere, duidelijke inzichten op. Inzichten die bruikbaar zijn voor iedere wijk die nog met dit vraagstuk te maken krijgt.