Aanbesteding met aandacht voor gebruikersbeleving voor gemeente Almere

Empaction heeft in opdracht van gemeente Almere een aanbesteding uitgezet voor het parkeerbeheer, e-loket en een prestatiecontract voor de schoonmaak van de parkeergarages in Almere. Onderdeel van het prestatiecontract schoonmaak is de gebruikersbeleving. We willen niet alleen meer weten dat er goed en voldoende vaak schoongemaakt wordt, de ervaring van de gebruikers wordt steeds belangrijker.

Pilot met gebruik van ‘Happy-Or-Not’ methode

Deze opdracht was het organiseren, implementeren en evalueren van de pilot. Er wordt gebruik gemaakt van de ‘Happy-Or-Not’ methode, waarbij één vraag tegelijk gesteld wordt en mensen kunnen reageren door op een van de 4 smileys te drukken.
De pilot is bedoeld om de functionaliteit en de specificaties van ‘Happy-Or-Not’ als instrument voor het vergaren van de gebruikersbeleving van parkeerders te toetsen. Onderzoeken wat het oplevert aan informatie, hoe deze informatie zich verhoudt tot andere metingen en of de resultaten hiervan meegewogen kunnen worden in de bonus-malus  regeling op gebied van schoonmaak. De opgedane ervaringen dienen als input voor het implementeren van de gebruikersbeleving op zowel andere facetten van het parkeerbeheer als wel in andere gemeenten. 

Resultaat

De pilot is gestart in de parkeergarages de Krakeling en de Stadhuisgarage. Gemiddeld werd 1200-1500 keer per week gedrukt (afhankelijk van de garage), gedurende de dag is de mate van tevredenheid wisselend. Over 2 weken bekeken is 45% van de drukkers positief (vraag: hoe schoon vindt u de garage?). De resultaten worden in een later stadium vergeleken met de objectieve kwaliteitsmeting en een interview. Na afloop van de pilot wordt gekeken hoe de inzet van deze methode gebruikt kan worden om structureel de gebruikersbeleving te monitoren en hier een bonus-malus regeling aan te koppelen voor de parkeerbeheerder.